8 november 2017

Operationspersonal kan få eget avtal

Ana Skagersten Åkesson, operationssjuksköterska.

Lyssna: Sjuksköterska: "För oss är det tomma ord"

Efter protester och uppsägningar på operationsavdelningen i Helsingborg är nu regionledningen beredd att ta fram ett specialavtal för sjuksköterskorna. Men uppsägningarna fortsätter.

Ledningen står fast vid att den kvotmodell som givit mer tid för återhämtning ska bort redan nu, och därmed fortsätter sjuksköterskor att säga upp sig. En av dem är Ana Skagersten Åkesson.

– Efter ett möte där tre av cheferna var med, de här herrarna i toppen, så kände jag att det fick vara nog. De lyssnar inte på oss och de har ingen respekt för vad vi behöver. Vår kompetens är viktig, och det känns inte som de tar det på allvar, säger hon.

Hur känns det att du har tagit det här beslutet?

– I dag känns det skönt. Det var jättejobbigt när jag tog det, för jag tycker att det är sorgligt att man ska behöva sluta av en sådan anledning. Det är givetvis tråkigt att lämna alla mina arbetskollegor, men jag har också mina gränser.

Ana Skagersten Åkesson har jobbat i snart sex år som operationssjuksköterska i Helsingborg. Hon har uppskattat den kvotmodell som infördes förra våren och som givit sjuksköterskorna mer tid för återhämtning.

– Absolut. Har man småbarn så behöver man vila för att orka med jobbet, och när jag är på jobbet vi jag göra ett bra jobb. Då krävs det att man kommer dit utvilad, säger hon.

Sedan arbetsgivaren meddelat att kvotmodellen ska bort har nu sammanlagt åtta operations- och narkossjuksköterskor sagt upp sig. För operationssjuksköterskorna handlar det om nästan var fjärde, enligt Ana Skagersten Åkesson.

Det här är naturligtvis ett problem, säger Björn Zackrisson, förvaltningschef för Skånevård Sund. Han har nu lyft frågan till koncernledningen.

– Efter en diskussion där beslutade vi att ta med operationspersonalen i den kartläggning av arbetstidsvillkor som man håller på med för några andra enheter som var undantagna, när vi tecknade kollektivavtalet med Vårdförbundet. Siktet är att teckna ett vårdavtal även för operationspersonalen, säger han.

När Vårdförbundet och Region Skåne i december tecknade ett nytt kollektivavtal som speciellt gynnar nattarbete, så var man överens om att ta fram specialavtal för vissa verksamheter som till exempel intensivvården. Tanken är att en lägre grad nattarbete ska krävas där för att få mer tid för återhämtning, och det kan nu alltså bli aktuellt även för operationspersonalen.

– Vi kommer att inleda en dialog med Vårdförbundet i december och ha ett klart förslag till ett kollektivavtal kanske redan i januari, som kan implementeras under våren och fram mot sommaren, säger Björn Zackrisson.

Samtidigt står ledningen fast vid att kvotmodellen ska bort redan nu, och det har sjuksköterskorna svårt att acceptera. Operationssjuksköterskan Ana Skagersten Åkesson säger att det inte heller finns några garantier för vad ett nytt avtal kommer att ge, och hon tycker inte ledningen lyssnat på vad de sagt.

– Läget är akut, och ni måste ta ett beslut som gagnar oss nu. Ändå väljer man att vänta till nästa sommar. Jag vet inte vad man vill uppnå med löftet. För oss är det tomma ord, säger hon.

Vad tänker du att du ska göra nu i stället?

– Jag har inte bestämt mig helt, men jag vet att det finns jobb för oss. Jag tänker se vad jag kan få den här gången, var kan jag hitta en arbetsgivare som uppskattar min kompetens och som ger oss rimliga arbetsvillkor.

...
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com