15 november 2017

Helsingborgarna uppskattar kvaliteten

Jan Dexhake gillar sin stad. Bästa staden, säger han.

Lyssna: Helsingborgare om utmärkelsen årets kvalitetskommun

Helsingborg knep utmärkelsen årets kvalitetskommun och bland de helsingborgare vi pratat med hörs lite kritik men mest ros till staden.

– Det kan jag tänka mig för varje gång vi haft med kommunen att göra har vi upplevt att de vill hjälpa och inte stjälpa, säger Arthur Witkowski på sin restaurang med viss förvåning i rösten. Ja, faktiskt, för innan fick vi alltid höra att det var omöjligt med bygglov och med miljö och hälsa men så träffade vi dem, och det var fantastiskt.

Ute på stan sitter Jan Dexhake som också är nöjd att Helsingborgs kommun fått en utmärkelse - även om  han inte visste om det.

– Jag firar det i mitt hjärta för jag tycker det är bästa staden i Sverige, säger han.

Öresund och närheten till Danmark är det bästa med Helsingborg, tycker han. Men frågan är hur han själv blivit bemött i kontakt med stadens företrädare?

– Jag får säga att det har varit bra.

Helsingborgaren Sara säger att hon tycker det behövs fler bostäder men också att hon tycker förbättringar gjorts vad gäller information till nyinflyttade.

På Stortorget träffar vår reporter Lars Hennéus på promenad med sina hundar.

– Jag ställer mig frågan hur man mäter kvalitet i en kommun, och med tanke på hur mycket som skrivs på insändarsidor kan man ju fråga sig om Helsingborg är den bästa.

Helsingborg och några andra nominerade kommuner har utvärderat sin kommun inom olika områden för att få utmärkelsen som delas ut vartannat år.

– Så de har utrett sig själva? Det sticker ju lite i ögonen, säger Lars Hennéus. Jag trivs att bo i Helsingborg men att man slår sig för bröstet tilltalar mig inte.

...
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com