28 augusti 2017

Specialläraren slutar efter 40 år på samma skola

Lisbeth Ryberg.

Lyssna: "Det är tveeggat att sluta, men jag har förberett mig mentalt"

Från ung ambitiös lärare till lite av en klok gumma som delar med sig av sina erfarenheter, Lisbeth Ryberg arbetar som speciallärare på Elinebergsskolan i Helsingborg och det har hon gjort i 40 år. Men snart är det dags att gå i pension.

– Det är tveeggat, men nu det ok, säger hon. Det senaste året har jag förberett mig och nu jobbar jag bara den här veckan.

Under en kort promenad i korridoren så hejar hon på flera elever och klappar om en av dem.

– Elevkontakten är viktig, säger Lisbeth Ryberg.

Mycket har förändrats i skolan. Auktoriteten får man arbeta sig till och kommer inte automatiskt bara för att man är lärare. Men bemötandet och helhetssynen på eleverna är en klar förbättring säger hon. Men vad är det då som fått henne att stanna på samma arbetsplats så länge?

– Det är ju ett tecken på att man trivs och att jag har utvecklats och fått nya utmaningar över tid, säger Lisbeth Ryberg som heller aldrig ångrat sitt yrkesval.

Elever, kolleger och nya utmaningar har varit det bästa under de här 40 åren men från nästa vecka blir det mer trädgårdsarbete och föreläsningar.

Men hur har du det med radiolyssnandet?

– Jag slår på radion så fort jag kommer innanför dörren hemma, och när jag tänker tillbaka så minns jag nog mest katastrof-Carre och snöstormarna på sjuttiotalet.

Och vem vet, kanske Lisbeth Ryberg får mer tid att lyssna ännu mer på P4 Malmöhus framöver.

...
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com