18 maj 2017

Hyrläkare kostade miljoner - här har de anställts

Enhetschef Elna Jellvi och överläkare Olga Karvanen.

Lyssna: "Vi var jätteberoende av hyrläkarna"

Stoppet för hyrläkare i psykiatrin i Skåne har lett till att det saknas läkare på flera håll. Samtidigt har flera hyrläkare valt anställning i stället. På till exempel öppenvårdsmottagningen i Ystad handlar det om fyra stycken.

Överläkaren Olga Karvanen är en av dem som gått från bemanningsbolag till fast anställd läkare på den psykiatriska öppenvårdsmottagningen i Ystad.

– Vi har kommit bra överens, och vi har också hittat en bra lösning som passar både mig och verksamheten, säger hon.

Vad har det betytt för din lön?

Det är klart att lönen ligger högre i bemanningsverksamhet, men det finns andra fördelar. Jag har mycket lugnare arbetsmiljö, möjlighet till utbildningar och bättre möjligheter till samarbete med övriga här på mottagningen.

Olga Karvanen säger att det var känslan av frihet som gjorde att hon under 13 år i huvudsak valde att jobba som bemanningsläkare, bland annat i Värmland, Östergötland och Norge.

Även i Skåne har hon hyrts in, och i augusti förra året var hon på mottagningen i Ystad. Hon uppskattade arbetsmiljön och ledningen och valde därför att tacka ja till en fast tjänst. De stora vinnarna är patienterna, säger hon.

– Det är faktiskt en stor skillnad, det kan jag säga. För det första jobbar jag nu för ett team, ett psykosteam, och jag kan säga till mina patienter att det är jag som kommer att träffa dem på återbesök. Det är väldigt tryggt för patienterna och andra vårdgrannar, och för mig också, att jag kan följa upp patienterna, säger Olga Karvanen.

Psykiatri Skåne har sedan den första februari totalstopp för hyrläkare. Förra året kostade de inhyrda läkarna 56 miljoner kronor, och många verksamheter var beroende av dem. Det gällde även mottagningen i Ystad.

Vi var beroende av hyrläkarna. Vi hade tre fasta överläkare då, och vi var tvungna att ha minst två hyrläkare hela tiden, så vi var jätteberoende av dem.

Nu har mottagningen lyckats anställa fyra tidigare bemanningsläkare. Elna Jellvi säger att beslutet om hyrläkarstopp satte press på mottagningen att tänka nytt.

– Arbetsmiljön är oerhört viktig, och det har vi jobbat mycket med. Du ska kunna vara stark, trygg och stabil som medarbetare, och sedan kan du också göra ett bra jobb gentemot patienten, säger hon.

Enligt Elna Jellvi har det också blivit billigare för mottagningen utan hyrläkare. Psykiatrins hyrläkarstopp har bidragit till att de totala kostnaderna för inhyrd personal i Region Skåne minskat med 20 procent, eller drygt 25 miljoner kronor, under januari till april jämfört med samma period förra året. Det är ett trendbrott efter att kostnaderna stigit kraftigt de senaste åren.

Men på vissa håll har hyrläkarstoppet lett till att det nu saknas läkare. Mest ansträngt är det inom vuxenpsykiatrin i Helsingborg, Hässleholm och Simrishamn. Överläkaren Olga Karvanen säger att det lätt blir en ond cirkel. Om det saknas många läkare, blir det ännu svårare att rekrytera, och hon förstår läkare som fortsätter jobba för bemanningsbolag.

– För min del var det rätt beslut, men jag kan ha förståelse för andra läkare också som vill jobba på olika ställen. Det har jag själv gjort, men nu vill jag inte fortsätta så, säger Olga Karvanen.

...
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com