24 april 2017

Politikerna försökte styra verksamheten på Dunkers

Bosse Johansson/Sveriges Radio

Lyssna: "Och här var det tomt, i världens vackraste byggnad"

På torsdag fyller Dunkers kulturhus i Helsingborg 15 år och under den tiden har man avverkat fyra chefer.

Nu berättar två av dem hur det var att arbeta där.

Niels Righolt var Dunkers första chef och han hann leda verksamheten i fem år innan han fick sparken.

– Att få vara med om det första teamet och uppleva idéerna, visionerna och modet att söka nya vägar är nog det mest positiva jag tagit med mig från åren på Dunkers, säger Niels Righolt. Teamet var nyskapande och agendasättande och vi lyckades sätta Dunkers på kartan.

– Till det sämsta hör att politikerna var väldigt gammeldags och ville styra och kontrollera verksamheten, säger Niels Righolt.

Katti Hofflin blev chef några år efter att Niels Righolt slutat och var chef mellan 2011 och 2014.

– För mig var starten det sämsta för då fick jag överraskningar som svåra budgetunderskott och en misstro mot institutionen, säger hon. Det var både svåra ekonomiska utmaningar att brottas med och vikande besökssiffror.

Katti Hofflin berättar att det samtidigt också var det bästa, eftersom det kritiska läget tvingade henne och medarbetarna att ställa om och var tvingade att se till att folkvandringen bort från Dunkers vända. 

– Under min tid lyckades vi ställa om produktionen och fick folk att köa och vi slog besöksrekord. Jag lärde mig otroligt mycket, jag som kom från Kulturhuset som ligger mitt i Stockholm och där det alltid ramlar in besökare. Här var det tomt. I världens vackraste byggnad.

...
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com