24 april 2017

Bagaren Pascal Lecalonnec tror på Macron

Pascal Lecalonnec, bagare i Helsingborg.

Lyssna: Pascal Lecalonnec: Spännande med fyra lika stora partier

Den första omgången i det franska presidentvalet är avklarad - och bagaren Pascal Lecalonnec i Helsingborg följer utvecklingen i sitt hemland. Han tror det kommer bli ännu mer spännande i juni.

Den första omgången i det franska presidentvalet är avklarad - och två kandidater har gått vidare till finalen den 7 maj.

Då ska det avgöras om det blir gårdagens vinnare, mittenkandidaten Emmanuel Macron, eller Marine Le Pen långt ut på högerkanten, som blir landets nya president.

Och från ett franskt bageri i Helsingborg följer bagaren Pascal Lecalonnec den politiska utvecklingen i sitt hemland.

– Jag tyckte det var jättespännande i går. Innan var det bara två partier som var stora, nu ligger fyra partier på ungefär 20 procent.

Vem tror du vinner presidentvalet?

– Jag tror det kommer bli Macron. Men det kommer att bli mer spännande i juni.

Nästa omgång i presidentvalet är om två veckor, men Pascal Lecalonnec syftar på valet av ledamöter till parlamentet i juni.

Macron blir nog president, men jag vet inte om han kommer kunna styra Frankrike. Han måste få majoritet i parlamentet, och det kommer att bli ett problem.

Hur är det att följa valet i Frankrike från Helsingborg?

– Jag ha bott i Sverige i 12 år, det är här jag betalar skatt och det är här jag vill påverka politiken. Men det är ändå jätteintressant att se vad som händer i Frankrike, och höra vad min släkt och mina vänner tänker.

...
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com