24 april 2017

Aliya Sabir prisades av kungen

Aliya Sabir.

Lyssna: Aliya Sabir: Det räcker inte att ha åsikter

Aliya Sabir började med att knacka på dörren på ett flyktingboende på Råå utanför Helsingborg. Nu har 17-åringen fått ta emot 50 000 kronor av kungen, för sitt arbete med integration.

– Jag är väldigt lycklig och stolt just nu!

Aliya Sabirs röst spricker upp i ett stort skratt.

På måndagseftermiddagen har hon precis tagit emot stipendiet Kompassrosen och priset på 50 000 kronor ur kungens hand.

– Han grattade mig och tyckte att det var imponerande, allt jag hade åstadkommit.

Allt började med att 17-åringen från Helsingborg knackade dörr på ett flyktingboende på Råå.

Jag gjorde det för att alla är i behov av en vän. Kommer man till ett nytt land med en ny kultur är det viktigt att få nya vänner.

Aliya Sabir startade organisationen Ung Integration, som genomför olika aktiviteter för nyanlända ungdomar.

– Fokus ligger på att ha kul. Sedan kommer språkinlärning och integration på köpet. Vi har till exempel en aktivitet som heter poängjakten, som bland annat får ut på att gå på stan och försöka prata med främlingar.

Aliya Sabir brinner för ett mångkulturellt samhälle, något som hon tror stärker demokratin.

– Och jag har alltid vetat att det inte räcker att ha åsikter. Utan man måste agera. Visa exempel på en bättre värld.

Hur känns det för dig bli uppmärksammad nu?

– Det är inte bara jag. Utan hela Ung Integration, mina fantastiska kollegor och deltagare. Det känns bra, för det bekräftar att det vi gör är viktigt och behövs.

Hur hinner du allt, med både projektet och gymnasiet?

Det jag gör utanför skolan ger mig energi. Visst, det tar energi, men det ger mer än det tar.

...
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com