24 mars 2017

"Informationen fungerar inte mellan de som jobbar i vården"

146 klagomål har kommit in från cancerpatienter i Skåne

Lyssna: "Det är patienterna som förlorar när vårdpersonalen inte pratar med varandra"

Vi har tidigare rapporterat om försenade diagnoser och brister i kommunikationen i den skånska cancervården.

Patientnämnden har nu analyserat de klagomål som kommit in från cancerpatienter och närstående under ett och ett halvt år.

Madalina Ohrberg är ordförande i Bröstcancerföreningen Pärlan i Helsingborg/Landskrona och hon känner igen de brister i kommunikationen som många patienter upplever.

– För oss är det vardag. Ibland får du bara ett brev hem i brevlådan med en tid, och ett telefonnummer, ingen som ringer och berättar hur det går för dig, säger hon.

Hon tycker att vården inte gör en tillräckligt bra vårdplan när patienter får cancer.

När hon själv fick sin diagnos var hon i chock. Hon kunde inte ta in vad läkarna sa till henne och tyckte att de inte var tillräckligt tydliga.

– Varför kan de inte skicka ut ett brev med all information. Jag fick bara diagnosen muntligt. Jag hade velat få hem papper som jag och min familj hade kunnat läsa tillsammans i lugn och ro.

Hon tycker också att kommunikationen läkare emellan är dålig.

– Om en läkare slutar och jag får en ny så får sällan den läkaren all information om min diagnos som finns, säger hon.

Hon upplever att många patienter känner sig som pingisbollar som slussas runt mellan olika sköterskor, läkare, sjukhus och vårdcentraler.

– De är som att de olika läkarna inte pratar med varandra, det är ju de som borde ha ansvar för att veta vad jag behöver för hjälp, inte jag.

Istället får hon ofta höra, "Det har inte jag hand om, du får ringa till onekologen" eller "Det är inte mitt bord, ring och kolla med en annan läkare"

Hon påpekar att ett av de större problemen med vården uppstår när man fått strålbehandling eller cytostatika och får biverkningar av behandlingen.

– Då skickas du till primärvården, till din vårdcentral, och de har inte tillgång till samma journaler som dina läkare på Onekologen, säger hon.

Då måste man som patient själv förklara vad det är för symptom man har och Madalina menar att många läkare och sköterskor inom primärvården inte har koll på de olika biverkningar som kan uppstå efter att man fått strålbehandling.

– Och då kan de inte hjälpa oss med våra besvär, för de har inte hela bilden.

Nu ska alla cancerpatienter i Skåne få en kontaktsjuksköterska.

– Det känns som en väldigt bra idé, att prata med en och samma person och någon som lär känna mig och min diagnos, säger Madalina.

P4 Malmöhus
p4malmohus@sverigesradio.se

...
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com