23 februari 2017

Joggare mötte vargen i Helsingborg

Den här vargbilden har Christer Truedsson skickat oss tidigare.

Lyssna: Joggare: "Den stod helt stilla i mörkret och tittade på mig"

Jenny Sandgården var ute och joggade på sin morgonrunda tidigt i Pålsjö skog, ett grön- och strövområde i Helsingborgs norra del. Plötsligt stod den där i pannlampans sken.

– Vargen stod i en korsning, den stod helt stilla i mörkret och tittade på mig. Man såg att det var en varg, den var så stor och hade rundat huvud och en alldeles speciell färg, säger Jenny Sandgården.

– Jag försökte hålla mig lugn för att inte skrämma upp den. Jag joggade lugnt iväg, vände mig om efter en stund, men då var den försvunnen.

Senast vi berättade i P4 Malmöhus handlade det om en varg på Österlen.

David Börjesson, naturskyddshandläggare på länsstyrelsen, har inte fått fler rapporter om just den här vargen, men berättar att vargar kan röra sig snabbt, upp till fem mil på ett dygn.

– När jag tittar på kartan så ser jag att Pålsjö skog är på fem hektar, och det är bara en liten promenad för vargen så är den ute ur det området, säger David Börjesson.

Han berättar om en varg som synts i nordöstra Skåne i flera år, som rör sig i Skåne, Blekinge och Kronoberg. Den är väldigt skygg och vi har bara fått tips om den från upphittad spillning. Vi har gjort DNA-analys och sett att det är en och samma varg. Den kallas för Snapphanen, eftersom den är från den bygden, säger David Börjesson.

...
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com