23 januari 2017

Ställer ut killars känslor på Dunkers

Emma Åbom och Vilma Ellemark.

Lyssna: "När jag kom ut och träffade killarna fick jag en helt annan bild"

En grupp unga gymnasietjejer i Helsingborg har tagit reda på hur många unga killar som sett sin pappa gråta. Och det har resulterat i en utställning på Dunkers.

Idén bakom gruppen Machomärkt fick en av tjejerna när hon hörde en pappa säga åt en liten kille att skrika efter en kompis på gatan. 

– Och då började Em att fundera på hur vi uppfostrar pojkar och att det kanske inte är så konstigt att många äldre tonårskillar också gör så här, berättar Vilma Ellemark, en av tjejerna i Machomärkt.

Så då satte gruppen igång att göra enkäter i högstadieklasser, och svaren därifrån har alltså blivit till en utställning.

– Tjejer visade sig prata mycket oftare om känslor. En kille hade till och med skrivit till att han aldrig pratade om känslor. Det var ganska jobbigt för oss att få reda på, säger Emma Åbom. 

Och arbetet har också fått flickorna att tänka till., förklarar Vilma Ellemark

– När vi började hade jag uppfattningen om att killar inte tog livet på lika stort allvar som tjejer. Men när man kom ut och träffade killarna i årskurs 8 fick jag en helt annan bild. Det gladde mig.

...
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com