22 december 2016

Turnerande hyrtomte har fullt schema

Lyssna: Turnerande tomte: "Jag är nyfiken på hur andra firar jul"

Som barn fick Mohammed Faili aldrig träffa tomten. Det tar han igen som vuxen. Nu tillbringar han julen med att själv vara tomte hos andra.

– Jag kommer från Irak och där firar vi inte jul. Vi tittade på amerikanska filmer och där kom alltid tomten till jul men han kom inte till oss, säger Mohammed Faili.

Det började med att en kompis till Mohammad Faili startade en Facebooksida där alla som ville ha besök av tomten kunde höra av sig.

– Det är gratis, vi vill bara sprida glädje, säger Mohammed Faili.

Det är många familjer som har bokat upp tomten, inte bara i Helsingborg utan till och med i Helsingör.

– Vi kommer att försöka hinna med många olika familjer i olika områden men Helsingör är kanske lite för långt. Jag tycker att det ska bli spännande att se hur andra firar ju och om det skiljer sig från person till person, säger Mohammed Faili.

I dag ska de träna på hur det ska gå till, framför allt vill han att barnen ska släppa rädslan för tomten.

– Mina kompisar kommer att spela barn och jag ska vara tomte.

Under julafton ska de hinna med att besöka familjer i Malmö, Helsingborg och Kristianstad. Presenterna hämtar de upp från föräldrarna vid ett möte innan.

...
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com