28 november 2016

Skånskt 1300-tal skapar spänning

Lyssna: "Det känns litet som att avsluta sitt liv"

 

Bodil Mårtensson, författare från Helsingborg, har nyss kommit ut med I Ekens tecken, sista delen i en historisk trilogi.

– Det känns litet som att avsluta sitt liv. Jag känner att nu kan jag dö lugn, att nu har jag klarat av mitt stora livsverk. Jag började spinna på det här för 23-24 år sedan. Men jag debuterade 1999 med en deckare, och sedan ville förlaget inte ha något annat, säger Bodil Mårtensson.

Men 2010 var det ett litet förlag som var intresserad av historisk spänning. Blodbokens tid från 2014 följdes av Kastanjeträdets makt och nu alltså Ekens tecken.

– De handlar om en period på 1300-talet då Skåne faktiskt var svenskt, därför att den svenske kungen Magnus Eriksson hade köpt Skåne för att skydda Skåne från hämnd som tyskar hade tänkt utkräva.

I böckerna blandas historiska fakta med fiktion.

– Jag tar reda på de historiska punkterna och eldar sedan på med mina teorier om vad som har hänt.

– Ekens tecken börjar på nyåret 1357 då Erik som var son till kung Magnus gör uppror och driver ut sin far ur Skåne. Kungaparet blir då helt nedslagna och det är här Ekens tecken tar sin början. Erik har drivits dithän av medlemmar ur rådsadeln som sedan själva vill ta makten, säger Bodil Mårtensson.

...
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com