20 november 2016

Skandalscener på Olympia

Jordan Larsson hamnade i bråk med Helsingborg-huliganer.

Lyssna: Jordan Larsson attackerad av Helsingborg-huliganer

Det blev otäcka scener på Olympia efter att Halmstad säkrat allsvenskt avancemang.

En grupp Helsingborgs-huliganer tog sig in på planen och attackerade Jordan Larsson.
– Det är beklämmande, säger Radiosportens Gunnar Brink.

Efter slutsignalen, då det stod klart att Helsingborg förlorat den avgörande kvalmatchen mot Halmstad och åkt ur allsvenskan, tog sig en grupp arga Helsingborg-huliganer in på Olympias gräsmatta.

Jordan Larsson tog sig dit, och blev då attackerad av HIF-huliganerna, som bland annat slet av honom tröjan.

– Jag tror att Jordan Larsson är där för att få någon sorts kontakt, och till slut slutar det med att han blir attackerad. Han blir själv oerhört irriterad, och det är också små skärmytslingar i ena hörnet, refererade Radiosportens Gunnar Brink, och fortsatte:

– Det blir inte så mycket av det, men det är i alla fall scener som är beklämmande att se.

Jordan Larssons pappa, tränaren Henrik Larsson, var även han framme vid huliganerna och såg ut att vara redo för att slåss, med nävarna knutna innan han motades bort av andra ledare.

– Jag förstår deras frustration och det är väl en anledning till att jag själv går fram - eftersom jag är arg, irriterad och frustrerad. När jag inser allvaret precis i det som har hänt, det var väl inte det smartaste av mig, sade han senare på presskonferensen.

Han uppfattade dock inte att supportrarna gick till attack mot sonen Jordan Larsson.

– Och hade jag sett det hade jag förmodligen varit där inne och vevat ordentligt, eftersom de måste tänka till litegrand. Åtta-tio minuter tidigare jublar de över att han gör 1-0.

Henrik Larsson fortsätter:

– Jag vet att jag bor och verkar i staden. Förmodligen får man väl kika över axeln både en eller två gånger, men det får jag väl ta. Jag är 45 år gammal.

– Se till så att man inte går för mycket ensam bara. Jag tycker inte det är så modigt av dem att maskera sig och komma ner och göra det de gör.

Du menar att du kommer att vara rädd för din egen säkerhet nu? – Det är fullt möjligt. Jag vet inte. Det är inga problem. Jag har gott om hundar hemma, så det är inga bekymmer.

Enligt Fredrik Bratt, vid polisen region Syd, fortsätter oroligheterna efter matchen.

– Det har varit upprörda känslor där inne, säger han till TT.

Ett stort antal polispatruller och ordningsvakter försöker nu hålla isär supportrarna utanför arenan.

– Där är stökigt, väldigt stökigt på plats. Supportrar som dröjt sig kvar rör sig runt Olympia och man har gjort flera rusningar och kastat saker mot poliserna.

Radiosportens reporter Patric Ljunggren var på väg ut från arenan, men blev hämtad av vakter och låstes därefter in på Olympia för sitt eget skydd.

– Det har varit mängder med människor som velat göra upp med spelare från de signaler jag har fått. Det har varit stenkastning utanför Olympia, berättar han, och fortsätter:

– Själv var jag en av de reportrar som var på väg ut från arenan som blev hämtad av vakter för att ta mig in igen för att komma i säkerhet.

– Dörrarna låstes åt samtliga håll, och rapporter gör gällande att fans – eller vad vi nu ska kalla dem – har försökt ta sig in för att komma åt spelarna.

...
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com