24 november 2016

De vågar vara snälla på scenen

Linda Brink, Fredrik Jelkefors, Helen Zenius-Nielsen och Mats Almlund har snart premiär på ”Jag kan, jag vill, jag vågar”.

Lyssna: Fredrik: ”Vill nå ut med budskapet om att visa empati, att man vågar vara snälla mot varandra”

Förberedelser och repetitioner är inne i en intensiv fas för medlemmarna i Trumslagaren, som har premiär med sin musikal ”Jag kan, jag vill, jag vågar”.

– Det är lite nervöst, men det är en ära att nå ut till folk med budskapet om att visa empati, att man vågar vara snälla mot varandra, säger Fredrik Jelkefors, skådespelare och deltagare.

Trumslagaren är en kommunal dagligverksamhet i Helsingborgs stads regi med musikinriktning. Den som är med i Trumslagaren är också inskriven på en annan daglig verksamhet, eftersom de inte är där på heltid.

Trumslagaren betyder allt, gemenskap och stöttning. Att få vara med i gänget och känna sig delaktig gör mig stark, säger Fredrik Jelkefors.

Helen Zenius-Nielsen och Mats Almlund startade verksamheten i Trumslagaren som nu 15-årsjubilerar.

– Trumslagaren betyder otroligt mycket för mig. Det är inte fråga om att få en kram eller inte när man kommer till jobbet, utan hur många man ska få, säger Mats Almlund, musikhandledare.

Det ska bli fem föreställningar på Lillan och premiären är slutsåld redan nu. 22 personer är med i föreställningen, 17 av dem står på scen.

– Vissa kan lära sig på en månad andra på ett år, och bland får man acceptera att det inte blir bättre, men de gör det på sitt sätt. Alla är där av en anledning och har sin funktionsnedsättning, det gäller att vara delaktig och funka i grupp, säger Linda Brink som svarar för dans och koreografi.

...
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com