26 oktober 2016

Kvinnoförening ordnar kurser i bi-odling

Gaby Hosseini, ordförande i iranska kvinnoföreningen i Helsingborg.

Lyssna: "Vi frågade vad våra medlemmar ville göra"

Hon brinner för kvinnors rättigheter, natur och för bi-odling. Förmiddagens gäst Gaby Hosseini är ordförande i Iranska kvinnoföreningen i Helsingborg.

Under Gaby Hosseinis uppväxt hade hennes föräldrar bikupor och sedan dess har hon drömt om en egen bi-odling. När iranska kvinnoföreningen i Helsingborg tilldelades pengar av visionsfonden kunde hon plötsligt kombinera två hjärtefrågor. Nu håller kvinnoföreningen kurser i bi-odling. 

– Våra medlemmar ville få mer naturupplevelser och vi frågade vad de ville göra. Att planera och arbeta med bi-odling blev ett sätt för våra medlemmar att hitta ut i naturen. För mig har naturen alltid varit en fristad där jag mår bra, säger Gaby Hosseini.

Det är redan nu bestämt att det blir en ny kurs till våren. Förutom ett stort naturintresse så har Gaby sedan ung ålder engagerat sig i kvinnors rättigheter.  

– När jag växte upp i Iran på 70-talet behandlades flickor och pojkar på olika sätt. Mina bröder fick gå i skolan så länge de kunde och ville. De fick välja sin livspartner själv. Jag ifrågasatte mycket varför inte jag fick välja själv. Jag ville och kunde ju också, säger Gaby Hosseini.

...
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com