23 juni 2016

Sjuksköterska: "Jag vill ha mer kunskap - inte stresshantering"

Cornelia Kellner.

Lyssna: Operationssköterska: "Det gör inte att jag arbetar bättre"

Den specialutbildade sjuksköterskan Cornelia Kellner, anställd av Region Skåne fick nog. Hon skrev en insändare om hur avdelningens utbildningsdag plötsligt började handla om andningsövningar och stresshantering - istället för att faktiskt utbilda henne. 

Cornelia Kellner arbetade på operationsavdelningen i Helsingborg, en avdelning som lider av personalkris vilket resulterat i i färre utförda operationer. Under en utbildningsdag, som började bra men slutade sämre, fick hon nog.

– Först talade vi om frågor som vi ofta inte hinner tala om när vi står inne i operationssalen. För mig som bara arbetat under två år var det väldigt givande och gav mig större insyn i arbetet, säger Cornelia Kellner.

På eftermiddagen fanns ett pass inbokat med en psykolog som talade om förändringsarbete på arbetsplatsen.

– Han började prata om kroppskännedom och vanor. Sen började han prata lite om värderingar och utmaningar - vilket jag tycker är andra ord för problem och våra attityder till förändringsarbete, säger Cornelia Kellner.

Det här provocerade dig?
– Vi har utrymme för så få utbildningsdagar, därför borde de dagarna verkligen handla om just utbildning. Det borde vara i arbetsgivarens intresse att det håller en viss nivå. Sen är det provocerande att en utomstående kommer och ska tala med oss när den inte har insyn i varför det varit dåligt och pressat en längre tid på vår arbetsplats. Jag kunde inte alls relatera till vad han sa under passet.

Vissa av Cornelia Kellners arbetskamrater reagerade likadant. En del kollegor uppskattade de andningsövningar som psykologen talade om som ett verktyg för att hantera stress. Men Cornerlia Kellner är skeptisk.

– Jag ser inte hur andningsövningar ska kunna vara användbart för mig som operationssjuksköterska. Den stress jag upplever på jobbet hanterar jag bäst genom att ha en gedigen kunskap om vad som ska göras och känna till vilka krav som ställs på mig. Jag vill kunna så pass mycket att jag vet vad både plan b eller c är - om den det ursprungliga planen inte går vägen. Då blir jag en bättre operationssjuksköterska, säger Cornelia Kellner.

...
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com