19 juni 2016

På jakt efter vilda blommor

På väg till strandhedarna och de vilda blommorna

Lyssna: "Jag hoppas få lära mig mer om vilda blommor idag"

Kanelbullen, hatten och skiljetecknet har alla sin egen dag och det har de vilda blommorna också. Just idag är det vilda blommors dag.

Naturskyddsföreningen i Helsingborg uppmärksammade dagen med en exkursion längs strandhedarna norr om Domsten.

Ledare från Naturskyddsföreningen är Jan-Erik Hederås.

– Det är nåt som uppmärksammas i alla de nordiska länderna, säger han. Det finns hundratals aktiviteter idag som kommer att locka flera tusen besökare.

Jan-Erik Hederås hoppas på att hitta många sorters vilda blommor under exkursionen.

– Jag är säker på att vi kommer att hitta trift och gräs, säger ha. Och så vresrosor som jag ska tala illa om.

Exkursionen har lockat ett stort gäng till Domsten. Bland dem är Berit Cronberg med hunden Zorro.

– På det här sättet kan jag kombinera hundpromenad med möjligheten att lära mig mer om blommor, säger hon. Jag tittar gärna på blommor, men vet inte vad de heter så nu hoppas jag få lära mig det idag. I eftermiddag ska jag vidare till Mölle där det är en annan exkursion.

...
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com