29 juni 2016

Försvarsanläggning från kalla kriget till salu

Gömd i ett skogsparti ligger Hugo

Lyssna: Granne: "Jag skulle kunna tänka mig att bo där"

Försvarsanläggningen Hugo utanför Munka Ljungby är till salu och köparen får 800 kvadratmeter helt under mark.

När försvarsanläggningen Hugo byggdes i mitten av 1960-talet var det mitt i kalla kriget. Bo Karlberg var ung ingenjör på ett privat ingenjörskontor i Helsingborg.

– Jag hade en äldre kollega som var litet hemlig med sina uppdrag, men med tiden fick jag reda på att det rörde sig om en försvarsanläggning och jag fick vara med och utforma en del detaljer, berättar Bo Karlberg.

Projektet var så hemligt att han aldrig fick veta var det skulle byggas, bara att det hade samband med F10.

– Varje gång jag kört förbi flygflottiljen har jag tänkt på Hugo och trott att den låg där och inte förrän nu när den är till salu fick jag veta att den låg i Össjö, säger Bo Karlmark.

Nu ska Hugo alltså säljas, i augusti är det visning och sedan säljs den. Och intresset är redan stort.

– Det har hört av sig en massa intressenter, både privatpersoner och företag, säger Karl- Martin Svärd som är fastighetsstrateg på Fortifikationsverket. Vi säljer till högsta bud och vi tror att försvarsanläggningen kommer att gå för miljonbelopp.

En som skulle kunna tänka sig att flytta dit och bo där är keramikern Torgil Anderberg som bor i närheten.

– Jag är fasansfullt sugen på att bo där, 800 kvadratmeter bostad är verkligen något som retar fantasin och att den ligger under mark och saknar fönster är upphetsande, säger Torgil Anderberg.

...
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com