22 maj 2016

Klapporgie bland djuren på Fredriksdal

Emil och Sigge tog chansen att klappa och mata fåren.

Lyssna: Besökare: Jag älskar djur och försöker föra över det på mina barn

På Fredriksdals friluftsmuseum i Helsingborg finns en rad lantraser som Gotlandsfår, Göingeget och Linderödssvin och i dag kunde man få närkontakt med dem i särskilda klapphagar.

Både barn och vuxna hade tagit chansen att få träffa djuren litet närmre när Fredriksdal ordnade husdjursdag.

– Vi vill ju visa våra fina djur, men visst är det så att alla djur inte är lika förtjusta att bli klappade, de är ju personligheter precis som vi, säger museipedagogen Florence Eberhardt.

De som inte tycker om publik får hålla sig litet mer i bakgrunden en sådan här dag.

– De som är närmast trivs riktigt mycket med att träffa människor. Vi har till exempel en bagge som blir ledsen och deprimerad om han inte får träffa folk, fortsätter Florence Eberhardt.

I särskilda klapphagar finns får och getter och till en av hagarna har bröderna Sigge och Emil tagit sig.

– Ja, det är kul att klappa får, det är mina favoritdjur, säger Sigge.

– Vi brukar vara här och hälsa på djuren och i dag får man ju klappa dem också, säger pojkarnas mamma Jenny Bjälkefors. Jag älskar djur och försöker föra över det på mina barn.

...
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com