28 april 2016

Nu ska helsingborgarna guida turister

Anna Brandeby och Anette Lindstrup

Lyssna: Helsingborgare: "Jag tror det blir många roliga möten"

Som tredje ort i Skandinavien, efter Helsingfors och Strängnäs, ansluter sig nu Helsingborg till Greeters Global Network där lokalbefolkningen hoppar in som guider för turisterna.

– Vi märker att det finns en efterfrågan att få se det riktigt lokala och det som inte är helt självklart, säger Anette Lindstrup som är ansvarig för besöksservice i Helsingborg.

Därför står nu de första greetersen redo att ta emot turisterna på årets första kryssningsanlöp, men i fortsättningen är det inte bara kryssningsturister som kan boka en greeter utan möjligheten finns för alla besökare.

Det har inte varit svårt att få folk att nappa på idén, det finns många stolta helsingborgare som vill visa upp sin stad.

Anna Brandeby är en av dem som ska ställa upp som greeter.

– Jag tycker själv om att resa och vill gärna hitta det lokala på platser jag reser till och det är det jag nu vill ge besökarna här, säger Anna Brandeby.

Både besökare och greeters får fylla i en blankett med specialintressen så de kan matchas ihop.

– Jag tänker nog anpassa mig till besökarna och ser fram emot roliga möten och intressanta upplevelser, säger Anna Brandeby.

...
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com