30 mars 2016

Olikheter som ger god stämning

En är noggrann och planerande, den andra tar dagen som den kommer. Personliga assistenterna Jenny Molin och Kristina Nilsson gillar varandras olika egenskaper.

Jobbet de har kräver samspel utöver det vanliga. Ska man tillsammans stötta en person med funktionshinder går det inte att vara osams på jobbet.

– Fungerar inte samarbetet märker brukaren det direkt, förklarar Jenny Molin.

Vi träffas i assistansbolagets fikarum en förmiddag. Kollegorna går på rullande schema men samsas om arbetsuppgifter i brukarens hem. Jenny Molin och Kristina Nilsson fungerar olika i jobbet. Men några jobbiga kollegor ser de inte i vare sig själva eller i resten av det fyra man starka teamet.

– Det hade inte fungerat med för stora konflikter, säger Jenny Molin.

Själv beskriver hon sig som den avslappnade, spontana kollegan.

– Jag planerar inte så mycket utan tar arbetsuppgifterna efter hand. En del tycker kanske att jag är ostrukturerad.

Kristina Nilsson däremot gillar att ha kontroll. Hon planerar gärna och är effektiv.

– När jag löser av henne är det inte ovanligt att allt redan är klart inför nästa pass. Då kan jag få lite dåligt samvete, men jag känner mig aldrig överkörd, berättar Jenny Molin.

Kristina Nilsson å sin sida upplever inte att hon måste dra lasset för att hennes kollegor inte gör sina arbetsuppgifter.

– Jag gillar att jobba snabbt och tänker att jag kan lika gärna ta tag i det här också när jag ändå håller på. Alla behöver inte jobba likadant.

Deras bästa tips för en god arbetsmiljö är att inte reta sig så mycket på varandras negativa egenskaper.

– Det är lätt att säga när man har goda kollegor, men vi försöker lyfta fram och bekräfta det positiva hos varandra, säger Jenny Molin.

Hon lägger gärna små lappar i arbetskamraternas fickor för att visa sin uppskattning.

– Vill man att det ska fungera tror jag på att göra något lite extra. Alla uppskattar uppmuntran på jobbet, säger hon.

...
Källa: HD.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com