30 mars 2016

Känd roman blir seriebok

Malin Biller framför den dörr som gick till Helsingborgspostens redaktion där Birger Sjöberg arbetade

Lyssna: "Myllrande småstadsliv jag alltid drömt om att göra bilder till"

"Kvartetten som sprängdes" var helsingborgaren Birger Sjöbergs enda roman och kom ut för mer än 90 år sedan. Nu har den förvandlats till seriebok av serietecknaren Malin Biller.

– Det är en bok som jag älskat ända sedan jag läste den första gången som 15-åring och sögs in i det myllrande småstadslivet. De senaste åren har jag drömt om att göra serieroman av den, säger Malin Biller.

Drömmen blev verklighet och de två delarna ges nu ut som årsbok av Birger Sjöbergsällskapet. Första delen kom i fjol och nu håller Malin Biller på med del två.

Hon har fått banta bort mer än hälften av romanens 500 sidor och fått göra noggrann research.

– Jag har kollat mycket bilder från 20-talet och fått ta reda på hur exempelvis ett kök såg ut, säger Malin Biller.

Att äldre böcker kommer ut som serieromaner är något av en trend.

– Jag tänkte ju aldrig på att det var en trend. Men jag har märkt att både denna och min tidigare Frödingbok läses av såna man kanske inte trodde läste serier. Men det är nog så att serier läses i alla åldrar, säger Malin Biller.

Att bestämma sig för hur figurerna skulle se ut har inte varit något problem.

– Det är bara att läsa i boken för Birger Sjöberg själv har noggrant beskrivit både hur folk ser ut och hur de rör sig, säger Malin Biller.

...
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com