28 januari 2016

Jag föredrar stinkbomber

Jag vill verkligen inte vara en sådan som säger att det var bättre förr. Det är mest trista människor som håller på med sådant.

Dessutom är det inte alltid sant.

Somligt var bättre, annat var sämre. Så enkelt är det.

Jag gillar vårt öppna samhälle, att folk har rätt och möjlighet att uttrycka sig, att tekniken hjälper oss. Det har blivit bättre.

Men bakom möjligheterna finns också avarterna och riskerna. Där det goda utnyttjas för att göra illa.

Som hoten mot skolor.

Men jag vet inte hur vanligt det är. Ingen vet hur vanligt det är, jag vet inte om det blivit vanligare och det nog så att ingen med säkerhet vet om det blivit vanligare.

Det finns ingen statistik som visar hot mot byggnader. Men det känns som om det sker oftare nu.

Nu senast var det Yrkeshögskolan i Helsingborg. Tidigare i höstas stängdes Lunds universitet på grund av hot.

Och däremellan har det skett på en lång rad platser runt om i Sverige. Heby, Stockholm, Gävle, Örebro, Sorsele, Borgholm…

Vad ska man göra åt det? Går det att göra nåt?

Jag ringer Hugo Wester på Skolverket och han delar upp problemet i två delar.

– Om det kommer in ett hot så ska det rapporteras till polisen som får avgöra hur det ska bedömas och hanteras.

Den andra delen är det förebyggande arbetet och där spelar skolorna själva en viktig roll. All forskning visar att det inte är särskilt effektivt med olika förbud när det gäller appar och hemsidor. Det är bättre att prata om det, att ha en dialog med eleverna.

Alla kanske inte vet att hot är ett allvarligt brott. Alla kanske inte inser vilka konsekvenser det kan föra med sig. Alla vet kanske inte att man kan bli dömd i domstol och tvingas betala skadestånd.

När en skola hotas så startar det en kedja av händelser inom polisen. Samtidigt som polisen åker till skolan sätts underrättelsetjänsten igång och man inleder en utredning.

– Vi chansar aldrig, säger polischefen i Helsingborg Sven Holgersson.

När det gäller Yrkeshögskolan i Helsingborg hittade man det skriftliga hotet på en plats som i princip vem som helst kunnat besöka. Beslutet att skolan skulle stänga togs av rektorn efter diskussion med polisen.

Eftersom det inte forskats i Sverige kring hot mot skolor så är det svårt att säga varför det sker.

Är det ren och skär dumhet? Eller elakhet? Skapar det en känsla av makt att man med så enkla medel kan ställa till det så?

Jag vet inte. Men jag vet att det goda används för att göra ont.

Jag tror inte att folk var vettigare förr, det är nog bara möjligheterna att göra skada som blivit större.

När jag gick i skolan och det skulle ställas till rabalder där slängde man en eller två stinkbomber.

Stinkbomber luktade… väldigt, väldigt illa. Nåt alldeles gräsligt för jäkligt. Och när det kastades sådana i skolkorridorer och kapprum så rusade alla ut.

Men jag tror inte att det kastas stinkbomber längre. Däremot vet jag att det skickas hot.

Om målet är att skapa rabalder på skolor så var det kanske trots allt bättre förr. Stinkbomber stinker, men de smäller inte och skrämmer inte folk.

Och om man avslöjades med att kasta en stinkbomb stannade konsekvenserna vid en utskällning och att man fick städa upp efter sig.

Ett anonymt hot är fegare, allvarligare och dyrare. Straffet är dessutom betydligt hårdare.

...
Källa: HD.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com