28 oktober 2015

Så får vi en varmare stad

Jag står och väntar på bussen utanför Helsingborgs central och jag hör två unga människor som pratar om deras volontärarbete i frivilligorganisationerna. De pratade om hur kalla människor har blivit mot varandra. Det förvånade mig för jag upplever det nämligen precis tvärtom, människor har blivit trevligare, öppnare och jag har mött fler leenden på stan.

Den senaste månaden har jag sett medmänskligheten skina igenom hos så många, jag har sett förståelsen och toleransen öka. Detta bidrar till att vi blir normkritiska till kulturen och mångfalden. Jag blir oerhört positiv och känner mig mycket tryggare när jag får detta bemötande samt att ta del av den mångfalden som stärker kulturen i samhället. Det är nu vi har chansen att arbeta med kulturfrågorna i samhället för att visa politikerna och människorna att Sverige är ett land för alla.

Att bjuda in människor till mångfald skapar det fina humanitära samhället som vi vill leva i. Därför tycker jag att kulturaktiviteterna och mångfaldsarbetet i staden ska medfinansieras för att på så sätt fortsätta upprätthålla det humanitära samhället. Alla i staden ska ha samma möjlighet till att ha ett utbyte av erfarenheter. Genom att diskutera mångfalden och kulturen får medborgarna en kulturdialog som kan främja stadens utveckling, till exempel genom ett centrum för levande kultur. Kulturen är en grundpelare i alla samhällen och den måste behandlas som den högprioriterade fråga den faktiskt är.

Vi ska vara stolta över vår mångfald och kultur, men det innebär också att vi måste kämpa för den. Om vi vill ha en stad där alla möjligheter ska finnas måste vi göra vårt samhälle mindre grått. Det kan vara ett kulturutbyte på biblioteket, skolan, arbetet eller utbildningen. På min lärarutbildning finns många kulturer, möjligheter och seminarier men vi måste sprida dem tillsammans genom att vilja lära oss mer av samhällets kultur. Så gå till närmaste kulturorganisation och få nya erfarenheter om stadens kultur och om den inte finns så kan vi skapa den tillsammans. För annars blir det som de två volontärerna vid Helsingborg Central sa: en kall och otrevlig värld.

...
Källa: HD.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com