29 juli 2015

Mikrolånet blev vägen in

Ela Guler valde att starta ett svampföretag. Foto: Gunilla Nordström/Sveriges Radio.

Lyssna: "Jag är så glad och tacksam"

När Ela Guler kom till stiftelsen Ester var hon arbetslös sen en lång tid tillbaka. Nu har hon startat ett eget företag och driver en svampodling på Kemiras industripark i Helsingborg.

Ela Guler har deltagit i ett projekt på stiftelsen Ester där invandrarkvinnor får hjälp med utbildning i entreprenörsskap, hjälp att skapa nätverk och möjlighet till mikrolån.

Hon hade en affärsidé om att skapa en champinjonodling eftersom hon visste att det var ont om närodlade champinjoner. Nu har Ela Guler fått sin första skörd.

– Det blev hundra kilo första dagen och 150 kilo andra dagen, säger hon.

Trots att allt jobbet sker inne i en container, tycker hon att jobbet är både spännande och lyxigt.

– För några år sedan hade jag aldrig kunnat drömma om det här, säger Ela Guler.

– Jag är så glad och tacksam över kvinnorna på Ester som hjälpte mig att göra det möjligt för mig att få ett jobb att gå till.

...
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com