30 juli 2015

Halsbrytande hopp på gatuteater

Tony Thich övar. Foto: Magnus Hagström/Sveriges Radio

Lyssna: "Det är en farlig sport"

För elfte gången arrangeras gatuteaterfestivalen Passage i Helsingborg och Helsingör.

På ett stenblock på Sundstorget värmer franske parkour-artisten Tony Thich upp med några halsbrytande övningar.

− Jag använder parkour för att förflytta mig under hela min dag. Det handlar inte bara om min kropp utan även om sinnena, berättar han och medger att det kan vara en farlig sport.

Han är här och värmer upp och kollar in platsen tillsammans med vännerna i franska gruppen Compagnie Yann l´Heureux.

− BMX-cykeln har följt mig genom mitt liv, berättar en annan av gruppens medlemmar, Vincent Warin, och pekar på en bild där han agerar på sin tvåhjuling.

Festivalen Passage är inne på sitt elfte år och bjuder som vanligt på ett brett spektrum av föreställningar på båda sidor av Öresund.

Nytt för i år är att en av föreställningarna sker ombord på en av sundsfärjorna.

Invigningen sker på onsdagskvällen bakom Dunkers kulturhus i Helsingborg, men redan på onsdagsförmiddagen drog festivalen igång i stadsdelen Nøjsomhed i Helsingör.

− Parkour-artisten Tony Thich berättar ju att han utövar parkour för att utmana sig själv och lära känna sina svagheter och styrkor. Men även publiken utmanar sig själv och ser något som de aldrig sett förut, påpekar festivalgeneralen Irene Grahn.

...
Källa: Sveriges Radio P4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com