31 januari 2014

Brev till Stefan Löfven

Hej! 

Du har kanske åkt tåg till Danmark vi Helsingborg – Helsingör. Det kan man inte numera. Förr i tiden åkte man över från den sk Ångfärjestationen. Denna gamla träbyggnad från runt 1900 står fortfarande kvar och är älskad av många Helsingborgare. Den används i dag för musikpalatset The Tivoli och är väl känt bland stadens ungdomar.
Så här fick det inte vara. Moderaterna och resten av deras alliansbröder har drivit en linje att på Ångfärjetomten skall en kongressbyggnad med hotell och bostäder byggas. Ångfärjestationen skulle väck från platsen och drygt halva skulle flyttas till dyra kostnader. Tyvärr har ditt parti stöttat upp moderaterna och man beslutade i december om en detaljplan i ärendet, med 50 röster mot 15 i fullmäktige.
Under sommaren och hösten har vi gräsrötter samlat in namn för en folkomröstning. Vi fick 12 5000 namn vilket är väl över 10% av den röstberättigade befolkningen. För två år sedan gjordes också en liknande namninsamling. Men trots dessa starka bevis för hur opinionen ligger i stan har fullmäktige avfärdat namninsamlingen.
Vår tidning i stan, Helsingborgs Dagblad, har gjort två opinionsundersökningar som visar att 60% av Helsingborgarna är mot kongressbygget och flytten av Ångfärjestationen.
Jag har hela tiden kämpat för att Socialdemokraterna skulle ta sitt förnuft tillfånga, men förgäves. Jag måste tyvärr säga att partipiskan vinner hårt så att de många sossar som inte vill stötta moderatprojektet får ordentliga rapp av den. Vår stad är hårt segregerad. Nu vill moderaterna bygga 150 "rikemanshoddor", lägenheter, på Ångfärjetomten. De behövs minst en riksdagsmannalön för att bo där. Är detta sossepolitik? Härav följer att undertecknad skulle hotas med uteslutning. Men efter fullmäktigebeslutet i december beslöt jag mig att gå ur och bilda Ångfärjepartiet, se bifogat flygblad.
Då stod det nämligen klart att politikerna inte ville anordna en folkomröstning på valdagen, vilket skulle varit det bästa sättet att få reda på vad folk tycker. Frågan om Ångfärjan kommer nu istället att avgöras i valet! Vi är drygt 100 000  röstberättigande i kommunen. 80 000 av dessa brukar rösta och 60% av dessa är 48 000. Det betyder att 48 000 av de 80 000 som röstar, inte vill ha bygget, vilket är en majoritet. Redan nu röstar ca 18000 väljare på de tre nej-partierna. Eftersom 48 000 – 18 000 blir 30 000 är det så många som röstat på ja-partierna, dvs alliansen eller socialdemokraterna, trots att de inte vill ha bygget.
Detta är något som Socialdemokraterna helt bortser ifrån. Ångfärjepartiet ber att få förtroende i valet från minst 22 000 helsingborgare eftersom nej-partierna då blir i majoritet och vi kan stoppa bygget!!
Men det finns ju fortfarande gott gry i s-partiet. Några vill starta en spränglista så att tappet i valresultat kan hejdas något. Hoppas de lyckas!
Slutligen vill jag säga något om hanteringen av mitt uteslutningsärende. Jag har samtalat med Peter Öhman. Eftersom uteslutningsärendet har legat i Stockholm sedan september lovade Peter att jag skulle få information om det hände något i ärendet. Detta har han inte gjort. Det var för mig en gåta att ni kunde ta upp ärendet i verkställande utskottet. Allrahelst när jag per den 16 januari skickade ett mail till ordföranden och ett drygt 50-tal sossar här i staden, och också till härvarande tidning, att jag ville avgå ur partiet, bifogas. Att inte du Tonka, som ordförande lokalt, sett till att Stockholm fått veta att jag gått ur är en skandal. Varför - skulle jag vilja veta.
Slutligen, vill jag be dig Stefan, du som är en rekorderlig karl, att på nästa VU ogiltigförklara ert uteslutningsbeslut idag. Man kan nämligen inte utesluta någon som inte är med.
Många vänliga hälsningar
Rune Celvinsson
Norrlyckegatan 9
254 75 Ödåkra
0705-898674

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com