29 april 2013

Fastberg lämnar HBBK

I onsdags säkrades Basketettan-kontraktet. Nu lämnar tränaren Jörgen Fastberg HBBK. ”Jag hade gärna fortsatt”, säger han.


Efter en blytung grundserie lyckades HBBK rädda sitt Basketettan-kontrakt i kvalserien. I onsdags blev det ett faktum – och nu lämnar tränaren Jörgen Fastberg klubben för att lägga mer fokus på sina landslagsuppdrag.


– Det har varit för mycket de senaste åren. Jag hade gärna fortsatt, men tiden räcker inte till, säger 46-åringen.


Med sina 26 säsonger i Helsingborgsbasketen, både som spelare och tränare, är Fastberg en lokal kultfigur. Hans uppdrag på Helsingborgs basketgymnasium fortskrider, men hans roll i diverse svenska ungdomslandslag kommer nu att prioriteras.


– Jag får tävlingsadrenalinet i landslaget också. I sommar åker vi exempelvis till U16-EM i Ukraina.


På ett möte under måndagskvällen fick HBBK:s spelartrupp veta att Fastberg lämnar efter fyra år som seniortränare.


– Jag har tänkt väldigt mycket och övervägt detta ordentligt. Jag tänkte på det redan förra säsongen, men då kändes det fel att lämna när vi var mitt i ett generationsskifte. I år känns läget lite bättre, säger Fastberg.


Läs mer på HD.se ...

Källa: HBBK Basketbollklubb

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com